Narodowy Instytut Dziedzictwa
Europejskie Dni Dziedzictwa
Wolontariat
Park Mużakowski
Geoportal
Dom

<h2><a href='http://niematerialne.nid.pl/Aktualnosci/details.php?ID=2965'>Nagroda im. Oskara Kolberga</a></h2><p><a href='http://niematerialne.nid.pl/Aktualnosci/details.php?ID=2965'>
<div align="left">Zapraszamy do zapoznania się z sylwetkami tegorocznych laureatów. 
  <br />
 </div>
 </a></p> <h2><a href='http://niematerialne.nid.pl/Aktualnosci/details.php?ID=2867'>Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych</a></h2><p><a href='http://niematerialne.nid.pl/Aktualnosci/details.php?ID=2867'>W dniach 23-26.06.2016 r. w Kazimierzu Dolnym odbędzie się jubileuszowa - 50. edycja Festiwalu.</a></p> <h2><a href='http://niematerialne.nid.pl/Dziedzictwo_niematerialne/Czytelnia/'>Niematerialne dziedzictwo kulturowe </a></h2><p><a href='http://niematerialne.nid.pl/Dziedzictwo_niematerialne/Czytelnia/'>Zapraszamy do lektury najnowszej publikacji Narodowego Instytutu Dziedzictwa poświęconej ochronie dziedzictwa niematerialnego!</a></p>
> <
Strona główna > Aktualności > Aktualności
  • Kadr z filmu 'Szkubanie pierza'
  • Kadr z filmu 'Scenka po śląsku'


 
Pokaż język!
Konkurs na filmik o dziedzictwie niematerialnym rozstrzygnięty!
Rozstrzygnęliśmy konkurs filmowy dla dzieci i młodzieży pt. „Pokaż język!”, zorganizowany w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa 2012. Jego celem była prezentująca lokalnych odmian polszczyzny, tradycyjnego rzemiosła, sztuki lub charakterystycznych zwyczajów.

Otrzymaliśmy aż 38 filmów z całej Polski, ukazujących bogactwo dziedzictwa niematerialnego własnej okolicy: odmian polszczyzny, zwyczajów i tradycyjnych rzemiosł. Podziwiamy Waszą pomysłowość i trud!

Najlepsze prace zostaną nagrodzone kamerami cyfrowymi oraz wydawnictwami związanymi z tematyką zabytków.

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami i do obejrzenia wszystkich konkursowych filmów!




 

Kryteria oceny i punktacja

Do oceny zgłoszonych prac zaprosiliśmy specjalistów z zakresu dziedzictwa niematerialnego oraz mediów – pp. Julię Włodarczyk (Narodowy Instytut Dziedzictwa), prof. Halinę Karaś (Uniwersytet Warszawski), Aleksandrę Czetwertyńską (Centrum Edukacji Obywatelskiej) i Martę Kielczyk (TVP).

Nadesłane filmy dokumentalne były oceniane przez pryzmat wartości dokumentalnej (wyczerpanie tematu – zasób przekazywanej wiedzy) oraz wartości technicznej (interesujący sposób przedstawienia tematu ) i artystycznej (techniczna strona filmu – dźwięk, montaż). 

Filmy fabularne natomiast oceniano zwracając uwagę na wartość techniczną (dźwięk, montaż), artystyczną (oryginalność fabuły, gra aktorska, scenografia) oraz wartość językową (poprawność językowa – wymowa, akcent, odpowiedni dobór słów; urozmaicenie językowe – zasób słów). 

Każdy film mógł zdobyć maksymalnie 32 punkty.

Wyniki i nagrody

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami konkursu; przy tytule filmu widnieje punktacja. Przy filmach, które zajęły miejsca na podium umieszczamy komentarz jury. Uzasadnienie oceny dla pozostałych filmów jest do wglądu na życzenie uczestników.

Twórcy filmów, które otrzymały pierwsze miejsce otrzymają nagrody: kamery cyfrowe oraz publikacje o tematyce zabytkowej. Nagrodą za drugie i trzecie miejsca są książki o tematyce zabytkowej. Wszyscy uczestnicy zaś otrzymają pamiątkowe dyplomy „Strażnik dziedzictwa kulturowego”.

***

Film „Wszystko co chceta iedzieć o plyndzach” przyszedł niestety za późno, już w trakcie pracy jurorów, nie otrzymaliśmy także linku do wspomnianego filmu umieszczonego na youtube.com. Z tego powodu nie został wzięty pod uwagę przy ocenianiu.


Wyniki filmowego konkursu „Pokaż język!”

Fabuła, kategoria wiekowa 7-12 lat

1. Górniczy stan – 21 punktów

Autorzy filmu dobrze dobrali słownictwo. Pojawiają się w nich zarówno cechy leksykalne, jak i fonetyczne oraz fleksyjne. Film w ciekawy sposób pokazuje związek języka, kultury ludowej i historii Śląska. Nie do końca konsekwentnie pojawia się w filmiku mazurzenie, ale w mazurzących gwarach śląskich również nie jest ono konsekwentne. Jedyną językową wątpliwość budzi słowo „bajtel” użyte w odniesieniu do dziewczynki, podczas gdy oznacza ono chłopca.

Słabsza jest strona techniczna: złe oświetlenie i trzęsąca się kamera.

2. Imieninowe wspomnienia – 20 punktów

Rozbudowana fabuła osadzona w codzienności z wykorzystaniem języka regionalnego. W filmie wyzyskano tylko cechy leksykalne (bez fleksyjnych i fonetycznych). Ocenę filmu obniża brak gwary w opowieściach snutych przez filmową babcię. Całość sprawia wrażenie pokazania wielu przykładów językowych, a wystarczyłoby mniej, za to z dopracowanym pomysłem scenariuszowym.

Słabszy jest aspekt techniczny: niedoświetlenie filmu, trzęsąca się kamera oraz udźwiękowienie – mało zrozumiałe wypowiedzi, dobrze więc że dialogi wzbogacone są o podpisy.  

3. Kejtry i opanki – 15 punktów

W filmie pojawiają się tylko cechy leksykalne, wydaje się jednak, że leksyka gwarowa nie została w tym filmie wyzyskana w takim stopniu, w jakim mogła (np. wszystkie ekspresywizmy realizowane są w języku ogólnopolskim). 

Fabuła osadzona w codzienności. Plus za znamiona akcji – upadek – dzięki temu coś się dzieje – ale znowu służy tylko wykorzystaniu komentarza, a nie budowaniu napięcia. Słaby dźwięk utrudniał odbiór; momentami obraz był bardzo niewyraźny.

4. To była ciekawa wyprawa – 9 punktów

Fabuła, kategoria wiekowa 7-19 lat

1. Jazek Starków – 29 punktów

Mądra refleksja nad miejscem dziedzictwa we współczesnym świecie. Warstwa językowa filmu jest poprawna – wyzyskano wszystkie cechy języka kaszubskiego (regionalnego), które odróżniają go od polszczyzny. 

Świetne prowadzenie kamery, znakomite zobrazowanie tematu, który sam w sobie nie daje możliwości wykazania się, a jednak to najlepszy ze zgłoszonych filmów, dojrzały, bogaty w pomysły realizatorskie. Tworzy spójną całość realizatorską od początku do końca. Znakomicie udźwiękowiony. Film buduje napięcie „z niczego” - jest co oglądać.

2. Malunki malorki – 25 punktów

W filmie pojawiają się cechy fonetyczne, fleksyjne, składniowe i leksykalne. Warstwa językowa filmu jest poprawna, a słownictwo urozmaicone, dobrze dobrane do tematyki filmu,  Twórcy mieli o tyle ułatwione zadanie, że film ma właściwie tylko partie narracyjne – brak dialogów mówionych gwarą. 

Zabawna i oryginalna, bardzo spójna opowieść. Film bardzo dobrze wykonany technicznie pod względem gry aktorskiej, dźwięku, operowania kamerą, rekwizytów i kostiumów.

3. Kto to je (st)? – 24 punkty

Bardzo oryginalny pomysł ukazujący problemy ważne dla młodych ludzi. 

Dość dobrze dobrane słownictwo (ale w niewielkim zakresie), które pokazuje funkcjonowanie regionalizmów w sytuacjach codziennego życia młodzieży. Słownictwa gwarowego w tym filmie jest jednak mało, brak też właściwie innych, poza leksykalnymi (i jedną fleksyjną), cech gwarowych.

Technicznie film bardzo dobry - doświetlony, wyraźnie słychać dialogi,  dobry podkład muzyczny, wartka akcja, dobry montaż.

Przyśtupa – 24 punkty

Film ukazuje bardzo poważny problem wykluczeniu społecznego z grupy rówieśniczej i jego tragiczne konsekwencje. Niewątpliwą zaletą filmu jest fakt, że pokazuje on, że o problemach współczesnej młodzieży można mówić gwarą. Zasób słownictwa jest jednak dość ubogi, film bazuje bardziej na obrazach. Na pochwałę zasługuje też fakt, że twórcy filmu podjęli się zadania, które w wypadku osób z obszarów gwar północno-wschodnich było o wiele trudniejsze niż w wypadku mieszkańców Śląska czy Kaszub.

4. Szalony Brelok – 23 punkty

5. Hulajnoga – 21 punktów

6. Zabójcze Małżeństwo – 20 punktów

7. Nasz Poznań – 12 punktów


Dokument, kategoria wiekowa 7-12 lat

1. Historia koronowskiej gliny – 32 punkty

Świetnie przedstawiony temat, w opowieści zawarte były wszystkie najważniejsze informacje dotyczące prezentowanego rzemiosła, w tym związek z tradycją, podkreślenie specyfiki lokalnej, przeznaczenie produktów, a także informacja o tym, dlaczego warto jest zajmować się tym rzemiosłem i na czym polega jego wyjątkowość. Uchwycone zostało sedno dziedzictwa niematerialnego – przeszłość żyjąca w teraźniejszości.  Optymistyczne podsumowanie opowieści przez dzieci. Można było lepiej wyeksponować ważny przedmiot (szyniec) – tradycyjne narzędzie stosowane do dzisiaj.

Bardzo sprawna akcja. Jest ruch, dynamika, naturalność. Świetne pomysły realizatorskie, podglądania z drugiej kamery. Bogate w obrazku. Wysoki poziom zwłaszcza jak na wiek – wszystko tłumaczy udział dzieciaków w warsztatach filmowych. 

2. Kapuściaki – rzecz o kiszeniu kapusty – 24 punkty

Filmik pokazuje wszystkie etapy pracy; aktorzy wykazali się nie tylko wiedzą, ale też widać u nich umiejętności związane z przygotowaniem, co może świadczyć o tym, że biorą czynny udział w kultywowaniu tradycji. Wykorzystane zostały tradycyjne sprzęty do kiszenia kapusty.

3. Malarz Mieczysław Wilczek – 18 punktów

Dobrym pomysłem było wybranie dziadka na bohatera. Całkiem sprawnie prowadzona kamera. Mimo pewnych niedociągnięć, całość ma walory atrakcyjności, naturalności – a to ważne.

4. Stara nowa tradycja – 16 punktów

5. Mówić czy godoć? – 13 punktów

6. Wyspiański w społecznej trójce – 12 punktów


Dokument, kategoria wiekowa 7-19 lat

1. Ziarno, chleb, tradycja… – 28 punktów

Świetnie ujęty temat przybliżający zarówno umiejętności, wiedzę oraz zwyczaje i wierzenia związane z tradycyjnym wypiekiem chleba. Dodatkowym atutem jest język bohaterki. Trochę do życzenia pozostawia tempo filmu, może gdyby były podkłady muzyczne byłoby barwniej. 

2. Regionalna potrawa kugiel – 23 i pół punktu

Dobrym akcentem jest scena ukazująca sposób pracy w przeszłości i przejście do nowoczesnego sposobu przygotowania składników. Ukazany został cały proces wykonania potrawy; ciekawa prezentacja tematu, wyraźnie pokazane ważne szczegóły. Przydało by się więcej informacji o samej potrawie - kiedy przyrządzana, co to za potrawa, jaka jest jego tradycja. Żal że kugiel nie został przekrojony.

3. Świecowanie uszu – 23 punkty

Ukazany jest  przebieg zabiegu, a także wprowadzony zostaje temat przekazu międzypokoleniowego - sposób uzyskania umiejętności i kwestia przekazu następcom. Przytoczenie wypowiedzi osób, które poddały się leczeniu oraz humorystyczne zakończenie są atutem. Przyjemność oglądania, choć widz niepotrzebnie słyszy pytania.

4. Dziadek – 22 punkty

    Naumiony czyli nauczony – 22 punkty

5. Coś o Jeleśni – 21 punktów

    Kamień – język mojej miejscowości – 21 punktów

6. Kowalstwo artystyczne w Opolu – 20 punktów

    Kantyczka Babci Stefy – 20 punktów

    Nasze nowe lotko – 20 punktów

7. Kołacz z Imielina – 19 punktów

    Rzemiosło – 19 punktów

    Polsko pokaż swój dawny język – żniwa – 19 punktów

8. Szkubanie pierza – 18 punktów

9. Nosz śloński jynzyk miszongowy – 17 punktów

10. Milusioki – 16 punktów


Nagrody pocieszenia

Na adres organizatorów wpłynęły także trzy inne filmy, które niestety nie spełniają wytycznych regulaminu. Mimo to, zyskały one duże uznanie wśród organizatorów oraz jury konkursu. Postanowiliśmy przyznać ich autorom nagrody pocieszenia.

Zachęcamy do zapoznania się z tymi trzema pracami oraz wystawionym komentarzem.

1. Żdżadło Puchatka 

Film nie spełnia wymogów regulaminu (fabuła filmu miała być osadzona w czasach obecnych) 

Ciekawym pomysłem jest próba adaptacji w gwarze śląskiej powszechnie znanej bajki, jaką jest Kubuś Puchatek. Twórcy bardzo dobrze dobrali słownictwo do tematu filmu – stanowi ono z nim integralną całość. Na pochwałę zasługuje nie tylko wykorzystana leksyka gwarowa, lecz także cechy fonetyczne i fleksyjne, które aktorzy oddali w zupełności poprawnie.  

Naturalne zachowanie dzieci przed kamerą jest dużym plusem. Chłopcy przy tym dobrze się bawią, choć wykonali sporą pracę. 

2. Pokaż język - Siedlce 

Film nie spełnia wymogów regulaminu (film miał przedstawić postać/postaci ściśle związane z lokalnymi rzemiosłami, sztuką, tradycjami i innymi zwyczajami charakterystycznymi dla okolicy lub regionu)

Autorzy rzeczywiście starają się „pokazać” język polski poprzez serię obrazów i skojarzeń. Bardzo optymistyczne i zachęcające do zwracania uwagi na język, którym się posługujemy. Interesujące są też wypowiedzi mówiące o języku jako o czymś nierozerwalnie wiązanym z kulturą danego kraju. Dobrze zmontowany zgrabny teledysk. Mógłby być light-motivem całego konkursu, gdyby ten skupiał się wyłącznie na tytułowym języku. 

3. Legenda o Czarnej Damie 

Film nie spełnia wymogów regulaminu (fabuła filmu miała być osadzona w czasach obecnych; nie jest to również film dokumentalny)

Jest to prezentacja miejscowej legendy związanej z zamkiem, a więc powiązania dziedzictwa niematerialnego z materialnym. Dobra animacja, autorzy zadbali o szczegóły i efekty specjalne, całość opowiedziana w gwarze.

***



O konkursie

Najważniejsze postanowienia:
Do tworzenia filmów zapraszone były dzieci i młodzież w wieku 7-19 lat.
Uczestnicy mogli dobierać się w maksymalnie 6-osobowe ekipy filmowe;
długość filmu nie mogła przekraczać 5 minut, a jedna ekipa filmowa mogła przesłać jeden film.

Ekipa filmowa mogła nakręcić film fabularny albo film dokumentalny

Nie było wymogu prezentowania jednej klasy czy szkoły. Uczestnicy konkursu mieli do wyboru dwie grupy wiekowe (to znaczy, że członkowie ekipy filmowej musieli mieścić się w jednej poniższych grup wiekowych):
I. od 7 do 12 roku życia
II. od 7 do 19 roku życia

Ekipa filmowa musiała posiadać pełnoletniego opiekuna – np. rodzica czy nauczyciela. Opiekun nie był członkiem Ekipy i nie brał udziału w jej pracach, ani w konkursie. Opiekun ponosił natomiast pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo, życie i zdrowie członków Ekipy w czasie działań podejmowanych w związku z konkursem.


Gotowy film należało umieścić w serwisie www.youtube.com, a do organizatorów konkursu przesłać link oraz płytę DVD z nagraniem. Do każdego filmu należało dodać wypełnione przez każdego z członków ekipy filmowej ZGŁOSZENIE (Załącznik nr 1 do Regulaminu).

Konkurs organizują: Narodowy Instytut Dziedzictwa (www.nid.pl) oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej (www.ceo.org.pl).

Pytania dotyczące konkursu? Wątpliwości? Chętnie pomogę: Adam Lisiecki (konkurs@nid.pl), tel. 22 826 02 39 wew. 134